dilluns, 17 de març de 2008

Instituts i presons: les 7 diferències

D’un any ençà he conegut tres educadors de presons. Es veu que és una professió a l’alça. Tots tres tenen tarannàs distints i expectatives diferents, i no valoren igual la seva feina; però estan d’acord en un punt: podent treballar en una presó, no ho faran en un institut d’educació secundària (IES). Ho tenen claríssim.

El curs passat un d’aquests educadors va fer un mòdul de pràctiques en el meu centre. Havia de passar unes poques hores diàries amb els alumnes que se’n diuen conductuals (o sia, els que es porten molt malament). Va ser un xoc. Va quedar esgarrifat. “Mai més”, va dir, “a mi que no em treguin del meu estimat centre penitenciari!”. I se n’hi va tornar, content de tornar-hi. Els altres dos educadors haurien reaccionat de manera similar. I és que saben molt bé que entre un IES i una presó hi ha diferències substancials, que potser es podrien resumir en set. Vet-les aquí:

1) En una presó s’hi estudia; en un IES, no.

2) En una presó s’hi pot fer classe perquè els alumnes escolten, callen i no es mouen; en un IES no s’hi pot fer classe perquè els alumnes no escolten, no callen i no paren quiets.

3) A la presó es palpa en l’ambient l’interès per aprendre; en un IES, no. Allí, la ciència, la gramàtica i la funció docent inspiren un respecte; aquí, no.

4) Els passadissos de la presó són endreçats, quasi noucentistes; els d’un IES són el laberint de les hordes.

5) El pati de la presó és un espai tranquil i amable; en un IES, és un lloc desapacible on fàcilment et pot ploure una escopinada.

6) A la presó s’agraeix la feina del docent i és improbable patir escarns i vexacions; en un IES és més que probable.

7) En una presó, l’equip directiu no ha de gestionar gaires conflictes entre interns; en un IES, la direcció està col·lapsada pels constants problemes de disciplina.

¿Ho enteneu, ara, per què els educadors de presons estan tan contents de ser on són?

3 comentaris:

Anònim ha dit...

No et pensis. Jo no diria que el pati de les presons no és un espai tant tranquil i amable. La majoria dels conflictes començen i es forjen justament al pati de les presons.

Anònim ha dit...

A la presó, la bona conducta pot portar a beneficis penitenciaris, mentre que a classe aquesta mateixa bona conducta només pot portar a ser considerat l'avorrit i el setciències del centre.

De tota manera, també penso que una presó no és un lloc gaire bucòlic...

JOAN CALSAPEU ha dit...

Gràcies per la vuitena diferència!

I... home... ja ho sabem que bucòlica no és, una presó. Només volia rellevar que, en un grapat d'aspectes (importants), un institut d'ensenyament secundari és pitjor.

Ara estic en un centre bastant tranquil, però he viscut coses -viscut: que vol dir cada dia, de dilluns a divendres- que no tenen nom.