
Som usuaris d’una llengua debilitada que demana, només per aguantar-se, un activisme individual i col·lectiu constant. És un càstig de bastaix que els parlants de llengües musculades s’estalvien i no acostumen a valorar: no es fan a la idea del sacrifici que comporta resistir la minorització, fer per no caure més avall, i si pot ser guanyar posicions. Quan això es fa de manera organitzada, el dolor és més bo de dur i a més s’obtenen petits (o grans) èxits que compensen l’esforç. La Plataforma per la Llengua serveix per a això.
A banda dels estudis que publica periòdicament, la Plataforma manté vives les campanyes següents: a) EN CATALÀ, JUGUES?, que reivindica els dret dels infants a jugar en la seva llengua; b) A TAULA EN CATALÀ, per augmentar la demanda de productes etiquetats en català (centrada en aigua, vi i cava); c) CINEMA EN CATALÀ, MISSIÓ IMPOSSIBLE, que postula la normalitat del cinema doblat i subtitulat en català; d) EMPRESES (un èxit fresc: aquest setembre Ikea està repartint per primera vegada en català el catàleg per al 2009 a domicili); e) I JO, QUÈ PUC FER?: idees i propostes per portar a la pràctica individualment; f) QUEIXES, per denunciar atropellaments lingüístics; g) RECONEIXEMENT DEL CATALÀ A EUROPA, per incidir en el reconeixement del català a la Unió Europea i a les Nacions Unides; h) TOPÒNIMS, per a normalitzar topònims d’alta presència visual; i i) UNIVERSITATS, per augmentar-hi l’ús del català -hom fa una festa de benvinguda als estudiants d’intercanvi.
Una feinada, vaja. I un no parar. I un dolor de llengua que muda, com per miracle, en goig de llengua.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada