
En els primers fulls del relat, el sol ponent il·lumina a poc a poc la col·lecció de pintures de Callias, que s’obren a la llum com si es tractés d’una naixó o d’una epifania. Les ombres que velen les pintures es retiren lentament i els quadres fan l’esplet com flors que es baden. Vegeu com neix un paisatge:
“Els dos amics pogueren preparar-se per a aquest goig passatger i suprem, mentre una piràmide de flames grimpà lentament la superfície del quadre. Tota la part superior, doncs, estava banyada per tenebres, quan la llum començà a assolir el peu de la magna muntanya. Aquest raig dardellajà gradualment les valls, les vinyes i els olivars fins a la regió nuvolosa que cap petja humana mai no ha trepitjat. Un minut després, el raig assolí la regió dels immortals i l’embolcallà d’una atmosfera d’or; tot el que d’antuvi era invisible, que només podia ésser albirat a través de vagues tenebres, ara brillava d’una excessiva esplendor.”
Baudelaire, que excel·lí com a crític de pintura, convida en aquesta recreació a mirar els quadres amb ulls romàntics –d’un romanticisme atenorat i sòlid, no com les pastetes que s’estilaven a ca nostra. La bellesa, desplegada a poc a poc, es desclou amb la venusta sensualitat d’una serp que desperta; desvelades amb lentitud, les formes i els colors atenyen entitat espiritual i la bellesa esdevé calze de plaer i de cultura. Com una religió que va dels ulls a l’ànima.
Si n’hi ha, de diferència, entre topar un mosaic romà a plena llum i veure’l sorgir subtilment, l’ombra que es decanta com l’onada a la platja per desvelar les tessel·les blaves, el vermell de terrissa, els grocs callols, els ulls amples, el gest plàcid, la passió a flor de pell. Anys a venir, D’Annunzio prendrà gojós aquest relleu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada