dimecres, 15 d’abril de 2009

El tren orbital a les Cinc Sènies

Aquí teniu una vista aèria de les Cinc Sènies (el darrer espai agrari de Mataró), amb el traçat previst del futur tren orbital i la retxa alternativa que proposen la majoria dels pagesos de la zona. Fer baixar la via cap a mar permetria de conservar la mina que proveeix d’aigua els sembrats –la mina és el sistema d'extracció hídrica més civilitzat que hi ha, car recull només la capa superficial dels aqüífers i no els exhaureix mai. A més, amb aquest traçat es preservaria la integritat de l’espai agrari. Però llavors no tindrien excusa per esbucar les cases, trinxar els trossos, urbanitzar les vores de la via i especular amb els terrenys.

(Per cert, que a les Cinc Sènies ara és temps de raves, pastanaga, patata, ceba, api, porro, all, col, enciam, escarola, espinacs, coriandre, julivert, carxofes, bròquil, i si us afanyeu encara trobareu les darreres faves de la temporada. En Ramon Pruna en ven, al caient de la tarda, a ca seva mateix. I als mercats de Mataró i de bona part del Maresme trobareu una parada o altra amb aquestes hortalisses, que són les millors del món perquè són del temps i de casa.)




4 comentaris:

PAu ha dit...

Molt bé, però aquests pagesos trinxen casa mon germà. A casa no ens podem dedicar a l'agricultura però tenim dret a tenir la casa on va néixer la meva mare. És molt maco defensar les cinc sènies si totes et ponen.

Joan Calsapeu ha dit...

Hola, Pau. Entenc que tens bona part de raó. El traçat alternatiu és molt millor que l'oficial, però fa malbé un tros de les Cinc Sènies (un tros amb conrons, amb pagesia activa, a més de ca ton germà). Per anar bé, també hauríem d'evitar aquesta desfeta. ¿Com fer-ho? Això haurien de dir-ho els tècnics. Jo només apunto un parell mallorquí d'idees. Primera: el tren orbital és necessari. Segona: el traçat oficial preveu tres estacions a Mataró; ¿per què tantes?, ¿per què no una de sola, ben comunicada amb autobusos? Tercera: ¿per què no es pot fer passar el tren part dessota l'autopista? El tema és complex i demana molt de debat, i voluntat d'acord amb les parts afectades. ¿Hi són, aquest debat i aquesta voluntat?

Gener Salicrú i Soler ha dit...

Hola nois!
Una sola estació de tren comunicada amb autobusos? No siusplau, actualment això és el que ja tenim i la comunicació amb autobusos és d'allò més feixuga i lenta.
Les cinc estacions (Parc Central, Pla d'en Boet, Cerdanyola, Rocafonda i l'estació antiga) són del tot necessàries, tal i com ja tenen (i tindran) poblacions com Vilanova, Sabadell, Terrassa i Granollers. En un futur, enlloc d'agafar l'autobus per anar d'un barri a l'altre agafarem el tren, més ràpid i més ecològic.
Per descomptat tot això caldria fer-ho trobant la manera de no danyar les Cinc Sénies. I no sé si hi ha debat ni voluntat... esperem que sí.

Anònim ha dit...

croft uagetega ningu li agrada que el facin fora de casa seva, que l'expropiin. aqui hi hi ha pagesos que ja ens han expropiat d'on ara hi ha la meroil. La veritat siguis pages o no es una putada com una casa que et diguin au marxa tens tants dies i si ames hi treballes i vius d'això---- sobren els comentaris . demano mes empatia i mensy especulació.