dimecres, 21 de maig del 2008

Premi literari Helena Jubany

Servidor vaig conèixer l’Helena Jubany. D’això ja fa vint anys -ai-, quan visitava la casa dels Jubany, a Mataró, per conspirar i muntar batalletes, llavors que militàvem a Catalunya Lliure. L’Helena era una nena que aleshores tot just encetava l’adolescència, una noieta silent, discreta i de somriure encisador. Després vaig marxar de la comarca i la vaig perdre de vista. I un dia, a Felanitx, vaig rebre una trucada: “Saps que han matat l’Helena?”. I no em vaig atrevir a trucar a en Joan perquè no sabia què li havia de dir.

Quan la van assassinar, ara fa set anys, l’Helena estava en un moment dolç de la seva vida, tant pel que feia a les seves relacions personals com a la seva professió. La seva passió eren els llibres. Havia viscut a l’entorn dels llibres com a lectora obstinada, periodista, llibretera i bibliotecària, escrivia sobre llibres, xalava d'explicar contes i tot just iniciava la seva trajectòria com a escriptora, emmirallant-se en la Montserrat Roig. Qui li va llevar la vida encara és al carrer.

Ara, els seus familiars i amics han presentat en societat l’Associació Cultural Helena Jubany i Lorente (el web de la qual se suma al web de l’Helena), que té com a finalitat mantenir viu el seu record. I també han donat a conèixer la convocatòria del I Premi Helena Jubany de narració curta o recull de contes; els originals presentats han de complir un requisit poc comú: han de ser aptes per a la transmissió oral. El premi és de 3.000 euros i el termini d’admissió dels treballs acaba el 15 d’octubre d’enguany (vegeu les Bases).