
Els cims... posa en relleu –mai millor dit– la sintonia muntanyosa que hi ha entre els dos poetes i el genial arquitecte. Verdaguer i Maragall incorporen les muntanyes a la literatura catalana, descobreixen la força mítica del relleu, conversen amb els cims, els seus versos s’alcen com serres, les muntanyes esdevenen mites nacionals. Gaudí du les muntanyes a l’arquitectura (sobretot a la Sagrada Família i a l’església de la Colònia Güell), trasllada el mite a les ciutats, aturona els temples, institueix l’edifici-muntanya, i ho fa amb una energia que prové de Verdaguer.
Perejaume intenta explicar això, i ho fa amb la fraseologia plàstica i la prosòdia tel·lúrica que el de Sant Pol ha cultivat els últims anys; més que de sintaxi, en el cas de Perejaume fóra millor parlar de tectònica de frases. Els seus escrits són un gènere nou que podríem anomenar oropoesia o geoliteratura. Són textos en què la mirada discorre com un rierol rost avall, o com una fulla que dansa entre les onades del mar. Són papers que fan soroll de fullaca arrossegada pel vent, de branquillons fonyats i de pannes de suro quan hom les arrenca; que fan olor de bolets, de fonoll i d’arbredes. És el paisatge mateix que reclama veu i protagonisme; Verdaguer, Maragall i Gaudí van ser els primers a donar-li’n, i Perejaume és, de moment, la baula darrera de la cadena.
2 comentaris:
Molt interessant el comentari de l´obra de Perejaume. D´ell sempre m´ha agradat el seu amor pel territori.
Gràcies
Imma
Gràcies per les teves paraules, Imma. A mi Perejaume em fascina i m'agrada molt com escriu. És com un extraterrestre a l'inrevés: és hipoterrestre, viu en una dimensió endoterraqüia i sap dir-la amb paraules -de les pedres en fa literatura.
Publica un comentari a l'entrada