divendres, 23 de maig del 2008

Llavaneres, mans brutes

En el post publicat el 14 de maig (Llavaneres connection) en aquest blog em vaig comprometre a contar-vos més casos més de podridura urbanística a Llavaneres, protagonitzats per l’anterior equip de govern del PP+PSC. Ara toca explicar-ne un. I és que la Fiscalia Anticorrupció de Catalunya ha obert una nova causa en què acusa de prevaricació l’exbatle Víctor Ros (PP), l’exregidor d’Urbanisme Antoni Jiménez (PSC), un tècnic municipal i el secretari de l’Ajuntament. La caixa dels trons: el contracte signat el 10 de juliol de 2006 entre el consistori i PROINOSA (Promoción e Ingeniería de Obras, SA). Us en faig cinc cèntims, més enllà del que n’ha dit la premsa.

El contracte signat amb PROINOSA concedeix a aquesta empresa la construcció i la gestió del servei públic de la nova zona esportiva municipal, a la zona dita Els Ametllers. L’Ajuntament s’obliga a vendre a PROINOSA el sòl municipal d’aquesta mateixa zona reservat a habitatges de protecció pública, i també el sòl de l’antiga zona esportiva de Llavaneres (que comprèn el camp de futbol i el poliesportiu actuals); a més, s’atorga a PROINOSA la concessió de la nova zona esportiva del poble perquè l’exploti durant 50 anys. D’acord amb el contracte, les contraprestacions que l’empresa ha de satisfer pugen a 14.095.466 euros, però aquesta té dret a descomptar el cost d’executar les obres, del qual dret en resulta una diferència de 2.505.626 euros, que paga trinco-trinco. Cuit i colat, hi ha vuit coses que no s’entenen:

1) ¿Per què s’atorga la concessió de la gestió de la zona esportiva municipal dins el mateix contracte que té per objecte la compra-venda de sòl públic? Són dues coses diferents, no?

2) ¿Per què la concessió de la gestió de la zona esportiva no s’ha valorat econòmicament? (L’opacitat amaga sempre un detritus o altre.)

3) ¿Per què es va trigar un any a fer pública l’adjudicació del contracte? Hum...

4) ¿Per què, en el contracte, s’estableix un preu d’abonament mensual per als usuaris de les instal·lacions de 46 euros mensuals, molt per sobre de les quotes que es paguen a complexos esportius públics i privats del Maresme? (al Centre Atlètic Laietana, privat, a Mataró: 30 euros al mes; al Sorrall, públic, també a Mataró, 35 euros mensuals).

5) ¿Per què s’han valorat els terrenys de l’antiga zona esportiva i el nou sostre edificable tan sols en 13.391.258 euros, un valor molt inferior al dels preus de mercat del metre quadrat edificable?

6) ¿Com és que, a l’antiga zona esportiva, s’ha passat d’una previsió inicial de 163 pisos a una altra de 100, sabent que si això passava l’Ajuntament havia de compensar l’adjudicatari amb una indemnització que pagarem els llavanerencs?

7) ¿Per què, si les normes subsidiàries anteriors preveien un màxim de 58 habitatges a la zona d’Els Ametllers, ara, amb el nou POUM, se’n podran edificar 157?

8) ¿Per què l’Ajuntament ven a PROINOSA el sòl municipal d’Els Ametllers reservat a habitatges de protecció pública per una quantitat inferior al preu de mercat?

Són coses que, considerades una per una, no s’entenen. Però pesades en bloc s’entenen prou: PROINOSA ha fet el negoci del segle a costa dels llavanerencs... gràcies a uns senyors que, a l’Ajuntament estant, han actuat com si fossin membres del consell d’administració de Promoción e Ingeniería de Obras, SA. Tot plegat, massa flagrant perquè el fiscal Anticorrupció es permeti de xiular cap als núvols.

(Per saber-ne més, consulteu el web de SOS Llavaneres.)