divendres, 16 de març del 2012

Un moment Cheever

La bona literatura té episodis d’intensitat inusual. Connexions inesperades no pas amb cap veritat oculta, sinó amb veritats que no han trobat la manera de dir-se, amb els topants desemparaulats del món. Xucladors en què l’univers s’encongeix, atrapa un tros de condició humana i el condensa. Són els «moments» que il·luminen una obra; epifanies breus, rares, en el decurs de les quals la literatura és superior a la vida. Hi ha els «moments Auster», els «moments Roth», els «moments Vonnegut». I els «moments Cheever». Aquest n’és un:

“–¿Per què plores?
–¿Per què ploro? ¿Per què ploro? –va preguntar ella amb impaciència–. Ploro perquè he vist una dona gran donant-li una plantofada a un nen a la Tercera Avinguda. Anava beguda. No m’ho puc treure del cap. –Va estirar l’edredó dels peus del llit i va anar amb ell cap a la porta.– Ploro perquè el meu pare va morir quan jo tenia dotze anys i la meva mare es va casar amb un home que jo odiava o que em pensava que odiava. Ploro perquè fa vint anys vaig haver d’anar a una festa amb un vestit lleig, de segona mà, i no m’ho vaig passar gens bé. Ploro per alguna crueltat que no recordo. Ploro perquè estic cansada, perquè estic cansada i perquè no puc dormir. –Vaig sentir com s’instal·lava al sofà i llavors es va fer el silenci.”

(John Cheever, “Temps de divorci”, dins Contes, Proa, La butxaca, trad. Jordi Martín, Barcelona, 2009 [p. 187].)

1 comentari:

Òscar Roig i Carrera ha dit...

Està molt bé aquest fragment. Ja he sentit parlar abans dels contes de Cheever, però encara no l'he llegit, m'hi hauré de posar algun dia.

La bona literatura acostuma a superar la vida real, no? Com a mínim en l'àmbit de les paraules. No m'imagino a ningú contestant tan bé a la pregunta "Per què plores?".